Setki specjalistów non stop dbają o to, żeby Warszawiacy mieli ciepło w domach. W cyklu „Ekipa od ciepła” Veolia Energia Warszawa pokazuje, jak wygląda codzienna praca pracowników warszawskiej sieci ciepłowniczej.
Warszawska sieć ciepłownicza jest największą w Unii Europejskiej i czwartą co do wielkości na świecie. Cały system składa się z ponad 1 800 km rur, ponad 16 tys. węzłów cieplnych w ok. 19 tys. budynkach, które trzeba nieustannie monitorować, aby warszawiacy w swoich mieszkaniach mogli czuć się ciepło i bezpiecznie.
Poprzez pokazanie historii pracowników w cyklu „Ekipa od ciepła”, zarządzająca siecią Veolia Energia Warszawa przybliża codzienną pracę sztabu ludzi, którzy przez 24h/7 czuwają nad prawidłowym działaniem wszystkich elementów systemu ciepłowniczego w stolicy i są gotowi bez względu na porę i warunki podjąć pracę w przypadku interwencji.
Przeciętnemu mieszkańcowi Warszawy sieć ciepłownicza kojarzy się najczęściej z podziemnym systemem rur. Rzadziej zdajemy sobie sprawę z tego, że cały system składa się także z tysięcy komór, dziesiątek tysięcy węzłów cieplnych i wewnętrznych instalacji w budynkach, czyli zaworów, wymienników ciepła, pomp i automatyki. Sprawne działanie tego dużego i złożonego systemu wymaga stałej pracy operacyjnej, takiej jak przeglądy, modernizacja, konserwacja, a w przypadku awarii także pilnej interwencji.
„Większość naszych pracowników, szczególnie tych odpowiadających za utrzymanie i naprawę sieci, to specjaliści z kilkunasto- lub kilkudziesięcioletnim stażem. Widzą głęboki sens swojej służby dla mieszkańców Warszawy i mają olbrzymią motywację do tego, żeby
pełnić dyżur po to, żeby inni mogli się czuć bezpiecznie i komfortowo.” – powiedziała Aneta Przybysz, Dyrektor Zasobów Ludzkich, członek zarządu Veolii Energia Warszawa.
Warszawska sieć ciepłownicza jest jedną z najnowocześniejszych na świecie. Jest tak za sprawą wdrażanych od lat nowoczesnych technologii, głównie w zakresie wykorzystywanych materiałów, automatyki oraz systemów teleinformatycznych i telemetrycznych. Nowoczesny system zarządzania pozwala na całodobowe monitorowanie sieci i sterowanie pracą najważniejszych elementów z poziomu centrum zarządzania energią czyli Hubgrade. Dyspozytorzy mocy przez 24 godziny na dobę analizują pracę sieci i są w stanie zauważyć nieprawidłowości mogące świadczyć o nieprawidłowej pracy systemu, czy też zarządzić nim tak, żeby maksymalnie ograniczyć zasięg awarii w momencie, gdy już do niej dojdzie.
Zaawansowanie technologiczne i coraz większy udział automatyki powodują, że warszawscy ciepłownicy rozwijają swoje kompetencje, dostosowując je do nowych technologii. Bezcenne jest też doświadczenie, którym z nowymi pracownikami dzielą się chętnie ich starsi koledzy.
„Nasza firma to setki bardzo dobrych specjalistów w różnych dziedzinach. Bez ich wiedzy i kompetencji warszawska sieć ciepłownicza nie mogłaby sprawnie działać, a na pewno nie osiągnęłaby tego poziomu na którym jest dzisiaj. Dlatego kładziemy duży nacisk na stały
rozwój i tworzymy warunki, dzięki którym doświadczeni pracownicy mogą przekazywać swoje doświadczenie młodszym kolegom. Wierzymy, że rozwijając nowe kompetencje wśród doświadczonych pracowników pozwalamy im rozwijać się i dajemy szansę, aby razem z firmą szli w stronę najnowocześniejszych rozwiązań w naszej branży.” – dodaje Aneta Przybysz.
Warszawska sieć ciepłownicza, o czym wiedzą chyba tylko specjaliści z branży, dysponuje własnym laboratorium badawczym. Jego pracownicy są w pewnym sensie śledczymi, których zadaniem jest określanie przyczyn nieszczelności, szukanie, zbieranie i analizowanie śladów wad materiałowych i eliminowanie czynników wpływających na żywotność i awaryjność systemu ciepłowniczego. Wyniki pracy laboratorium pozwoliły już wielokrotnie zdiagnozować potencjalne problemy, a tym samym zapobiec możliwym awariom. To jedyne takie
laboratorium w Polsce i jedno z niewielu w Unii Europejskiej. Posiada akredytację Polskiego Centrum Akredytacji i wykonuje usługi na zlecenie wielu firm z Polski i zagranicy.
„Codziennie zapewniamy ciepło prawie 1,5 mln mieszkańców Warszawy i dostarczamy je do wielu ważnych instytucji, takich jak szpitale, szkoły, przedszkola, domy opieki czy obiekty użyteczności publicznej. Nad bezpieczeństwem dostaw ciepła czuwa ponad 700 pracowników
Veolii Energii Warszawa. Poprzez ten cykl chcemy pokazać ich zaangażowanie i ciężką pracę. Pokazać, że ci na co dzień anonimowi ludzie nie traktują tego co robią tylko jako swój codzienny obowiązek, ale jako pasję i wręcz służbę.” – powiedziała Aleksandra Żurada,
Dyrektor komunikacji Veolii Energii Warszawa.
W ramach cyklu „Ekipa od ciepła” poznajemy prawdziwych pracowników Veolii Energii Warszawa, ich codzienne obowiązki i pasje.
Wszystkie filmy dostępne są na naszych kanałach social-media „Energia dla Warszawy”: na Facebook, LinkedIn i YouTube.